Do You Know What God is?

1 Aug

For us Indonesians, we’ve been taught since we were kids that There is One and Only God (Ketuhanan Yang Maha Esa – Ind). No matter what you named God, in Muslim way or Christian way or other religions, we believe that there is God. That God is The Creator of this universe. And God is Unity.

When we grew up, we taught by science that there is any possibility that universe wasn’t created by God. That universe was there, is there, and will always be there, eternally. Some scientists also said, “If everything was created, things were created by humans, humans were created by God, than who created God?”.

For those who don’t believe in God, like these scientist, we simply called them as Atheists. But when we grew up a little older, we also knew that there is such thing like Agnostic. For you who don’t know, it’s an act of admitting that there is God but refuses to name God, not in any religion ways.

Also generally known, that there are people in Indonesia who are said to believe in God and have religion, but never obey its rules. They have religion just to be shown on the Identification Card, not to live with. Let’s call this kind of people as Disobeyers. They believe in God, they have religion, they just never do what’s been told. Never pray. Never go to church. Never do Ied. Never do Easter. Not even a single religion ceremony.

But I found some facts, that there are also people in western countries who are said to have religion, but they don’t believe in God. They said, “If it’s about religion, I’m Christian Ortodhox, I’m not an Atheist. But, yes, I’m not sure about God. No one knows, right?”. My western muslim friend also answered the same, “No one knows for sure God is there or not”. Errr, if we have religion doesn’t it means that we know that God is there somewhere thus we believe in God, no matter whether we obey the rules or not..?

In fact, a friend of mine said, “I don’t believe in God. I know what God is” (read about it here). That’s quite confusing, huh? At first I defended “hey that’s the same. If you admit about God’s existence, means you believe that God is there somewhere, thus you believe in God, right?”. But according to him, believe and know are different. To believe means to have faith, you believe in something even though you don’t know what is that for sure. Know means able to define certain thing.

Seriously, I’m not interested in theology, not now, and not in other million years. But it strucked my mind when I said “Amen” in the end of my hope, and my western friends asked “Why Amen?” or “Why thanked God?”. If I wasn’t in the mood to discuss it, I just simply replied, “oh just the habit”. F! I didn’t know what to reply. We Indonesians never ask about that. That’s just normal for us, right?

Religion is so personal in western countries. People there don’t like to be asked about their beliefs. That’s also why they don’t have to mention their beliefs on the Identification Card. They don’t have to define whether they are Obeyers, Disobeyers, Atheists, Agnostics, or what ever word they use to describe their beliefs.

Crap. I don’t know why I write about this.

25 Responses to “Do You Know What God is?”

  1. Ifan Jayadi August 2, 2010 at 3:37 am #

    Susah juga jika harus membicarakan tentang hal ini. Tapi bagi saya pribadi, saya percaya dengan segenap jiwa saya akan keberadaan Allah SWT. Ia lebih dekat dari urat nadi leher saya meski kadang saya tak menyadari itu.

    • nadiafriza August 2, 2010 at 9:22 pm #

      “lebih dekat dari urat nadi leher saya” >> nice phrase🙂 seperti pernah baca.. dari quran ya mas?

  2. Asop August 2, 2010 at 11:21 am #

    Beda budaya beda cara berkeyakinan ya..

    Jangan dengarkan pemikiran para “ilmuwan” yang ngomong begitu. Saya hargai pemikiran mereka, tapi saya rasa mereka terlalu banyak berpikir. Saya ingat kata seorang ustadz di tipi, yang bilang bahwa tidak semua hal du alam semesta ini yang bisa ditelaah oleh manusia. Ada beberapa yang tidak akan bisa diketahui oleh manusia (termasuk mengapa Tuhan ada dan siapa yang mencipatakan-Nya), dan manusia harus mau menerima hal itu. Sayang sekali, orang barat kebanyakan tidak mau menerima hal ini (mungkin lho ya..).

    Saya malah baru tahu ada istilah agnostik…😀 Saya juga gak terlalu suka dengan beginian, bahaya, semacam filsafat gitu, bisa bikin iman goyah kalo gak kuat.😐

    • nadiafriza August 2, 2010 at 9:24 pm #

      ehehehe :p bukan saya yg nyerempet bahaya kok.. tapi diserempet bahaya🙂 selagi masih bisa ditangani yaa diladeni ajaa hehe

  3. Fahmi August 2, 2010 at 1:08 pm #

    hmmm,,when we talk about religion or faith i think thats undebatable. because both of them are abstract. and (not) real..
    just believe what u want to believe deep down on your hearth…

    *sometimes i wonder i become moslem because my family was moslem to,but how if may family not a moslem…?
    krik,,krik…

    • nadiafriza August 2, 2010 at 9:26 pm #

      yes. that’s all that we need. a belief🙂 we need to believe what to believe

      just thank God because you were a moslem born mas🙂

  4. penghuni60 August 2, 2010 at 3:06 pm #

    kalo soal agama, no komen deh…
    smua pada pnya kpercayaan masing2…
    tul gak?

    • nadiafriza August 2, 2010 at 9:28 pm #

      iya setuju🙂

      makasih udah komen yaa🙂 salam kenal

  5. unendingdreams August 2, 2010 at 3:24 pm #

    Yeah, religion is a personal matter. We don’t have to force others to believe…

  6. TUKANG CoLoNG August 3, 2010 at 5:54 am #

    paling susah untuk ngebayangin wujud tuhan itu kayak apa..:)

    Oia, saya PKL di laboratoriumnya

    • nadiafriza August 3, 2010 at 10:43 am #

      ga perlu dibayangin.. ntar malah jadi gila. that’s totally out of our brain’s ability🙂

  7. Indahnya Kebersamaan August 3, 2010 at 9:53 am #

    Memang sich kita semua belum pernah melihat apa dan bagaimana bentuk TUhan, tapi dengan melihat apa yang telah di ciptakannya. MAsa kita tidak percaya juga???

    • nadiafriza August 3, 2010 at 10:44 am #

      setuju mas. saya percaya kok kalo Tuhan itu ada🙂

      makasi udah komen yaa

  8. Evet Hestara August 3, 2010 at 10:01 am #

    saya bukan scientist tapi saya technocrat😀 yg pasti saya bukan atheist..
    anyway, saya baru tau istilah agnostic, dan saya punya kenalan orang yg seperti itu, dia mengakui tuhan ini emang ada, tapi dia tidak melakukan hal seperti menyembah tuhannya..
    mau tukeran link gak? balas komen di blog saya ya..terima kasih.

    • nadiafriza August 3, 2010 at 10:46 am #

      kalo ngeliat artinya di wiki sih rada luas mas. tapi menurut teman saya yg mengakui adanya Tuhan tapi memilih untuk tidak menamai-Nya bilang seperti itu. kalo keyakinan yg dia pilih itu namanya agnostik

      salam kenal🙂 makasih udah komen yaa

      • Evet Hestara August 3, 2010 at 2:33 pm #

        wew..aneh2 aja ya orang kyk gitu😀
        terima kasih juga udah komen di blog saya😀

        • nadiafriza August 4, 2010 at 12:57 am #

          yaa mungkin aja sih mas. it’s the crazy life we’re live in

  9. Roni Maulana August 3, 2010 at 7:58 pm #

    🙂

  10. Don Abnormal August 4, 2010 at 3:02 pm #

    saya agnostic, saya percaya Tuhan itu ada, dan saya tidak membenci Tuhan. menurut saya keberadaan Tuhan tidak dapat dibuktikan atau disalahkan dengan akal dan pikiran manusia yang terbatas. untuk kepercayaan atau agama, sampai saat ini saya masih belum meyakini ajaran agama manapun. saya ga mau pusing untuk hal yang satu ini. selama saya bisa jadi orang yang baik dan ga merugikan orang lain, saya tetap berada di jalur saya.

    • nadiafriza August 4, 2010 at 3:40 pm #

      sama persis yg dikatakan teman saya🙂 “berbuat baik dan tidak merugikan orang lain”

      itu benar2 urusan pribadi dengan Pencipta masing2 walopun saya percaya Pencipta semua manusia adalah satu dan sama

      • Asop August 5, 2010 at 6:53 am #

        Hanya ada satu yang benar….😀

        • nadiafriza August 5, 2010 at 7:31 am #

          it’s not only about right and wrong in life sop🙂

  11. Ferry Prima August 6, 2010 at 2:49 pm #

    Crap ! I too can’t believe why I read this !

    But the most interesting part is your tumblr discussion. never thought it before.

    damn ! I feel like I have to pray once today.

    • nadiafriza August 6, 2010 at 6:38 pm #

      actually that tumblr post wasnt a resume of my discussion. it was a short story (cerita pendek – Ind) written by a Russian friend of mine🙂

      yeah we gotta remember God at least once a day imho

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: